Musiklägret som blev digitalt på fyra dagar

Vår utmaning
Över 2000 barn- och ungdomar var anmälda till Göteborgs Symfonikers Side by Side by El Sistema-läger för att under fyra dagar i juni 2020 spela klassisk musik tillsammans med Göteborgs Symfoniker. Men sedan slog Covid-19 till…

Utmaningen vi fick var därför att hitta en lösning på hur vi kunde skapa ett engagerande digitalt läger på de få veckor som var kvar till lägret.

Kund
Göteborgs Symfoniker

Uppdrag
Design Sprint, Videoproduktion

Side by Side

Med hjälp av en digital designsprint gick vi från utmaning till prototyp på fyra intensiva dagar. Prototypen låg sedan till grund för det digitala lägret som arrangerades några veckor senare.

Men ett läger, speciellt ett digitalt läger där deltagarna är med från sina hem, behöver kul och utmanande innehåll för att hålla uppe deltagarnas engagemang. Vi satte därför ihop ett &friends Popup Team av fantastiska filmskapare som skapade över 130 filmer på två veckor innan och en mängd filmer under lägret som sedan blev innehåll för att engagera deltagarna.

Ett av lägrets punkter var att deltagarna tillsammans framförde ett specialarrangemang av Circle of Life från Lejonkungen från sina hem runt om i världen, vilket resulterade i en konsertfilm som vi producerade på ett dygn under lägret.

Lägret lockade över 700 barn- och ungdomsmusiker från 36 länder som under tre dagar spelade klassisk musik tillsammans med Göteborgs Symfoniker.

För oss var det en verklig ära tillsammans med Göteborgs Symfoniker få att vara med och skapa en lösning som gav så många barn och ungdomar runt om i världen en distraktion från den tunga covidperioden under 2020.

”Designsprint-processen var som en ångvält som dundrade fram. Så otroligt imponerande och inspirerande! Och kul!”

– Eva Essvik, Göteborgs Symfoniker

Vill du ha vår hjälp att lösa dina komplexa problem?

Med hjälp av designsprintsprocessen hjälper vi dig ta fram en lösning på ditt problem.  Vi driver designsprinten tillsammans med dig och ditt team, om du vill tar vi med våra vänner, och skapar en användartestad prototyp på fyra dagar. Lösningen ligger inte månader bort utan fyra dagar!